بـه سـایـت خـودتـان خـوش آمـدیـد
بـه سـایـت هـوشـیـار خـوش آمــدید
بـه سـایـت خـودتـان خـوش آمـدیـد
بـه سـایـت خـودتـان خـوش آمـدیـد
  1. خانه
  2. کنسول بازی
  3. پلی استیشن 5
  4. آخرین اخبار و اطلاعات در مورد پلی استیشن 5

آخرین اخبار و اطلاعات در مورد پلی استیشن 5

آخرین اخبار و اطلاعات در مورد پلی استیشن 5

در این مطلب (آخرین اخبار و اطلاعات در مورد پلی استیشن 5) با ما همراه باشید.

سیستم اشتراک گذاری بازی ها در PS5 مانند PS4 خواهد بود

اگرچه سونی تاکنون درمورد سیستم سخت افزاری و بازی‌هایی که قرار است منتشر شوند صحبت‌های زیادی کرده، اما اما اطلاعات زیادی در مورد تجربه کاربری کنسول ارائه نکرده است. ظاهراً این جزئیات به زودی منتشر می شوند ، اما به نظر می رسد که قبل از آن اطلاعات کوچکی به بیرون درز کرده که جالب توجه هستند. از طریق یکی از فروشگاه‌های تحت وب پلی استیشن 5 در سایت Reddit ، برخی از خطاهای ایجاد شده و پیام ها مورد بررسی قرار گرفت که به طرز جالب توجهی، سرنخ‌هایی را درباره چگونگی عملکرد ویژگی‌های مختلف PS5 ارائه می‌دهد. یکی از این ویژگی‌ها، قابلیت به اشتراک گذاری بازی‌هاست.

در حال حاضر در PS4 ، اگر یک حساب PSN را به عنوان حساب اصلی کنسول خود تنظیم کنید، هر حساب و سایر حساب‌های موجود در آن کنسول نیز می‌توانند به طور خودکار به همه اشتراک‌ها و خریدهای حساب اصلی دسترسی داشته باشند. این یکی از بهترین روش‌های اشتراک گذاری بازی‌هاست و به نظر می‌رسد کنسول PS5 نیز قرار است از همین روش استفاده کند.

کنسول PS5 می‌تواند به راحتی بازی‌ها را با کیفیت 4K واقعی اجرا کند

اخیرا شایعاتی منتشر شده مبنی بر اینکه کنسول پلی استیشن 5 نمی‌تواند بازی‌ها را بصورت Native 4K با نرخ فریم 60 اجرا کند؛ اما سازندگان بازی Quantum Error اعلام کردند که این شایعات بی‌پایه و اساس است و کنسول نسل بعد سونی توانسته به راحتی در بنچ‌مارک خروجی 4K Native و فریم ریت 60 را ارائه دهد.

این شایعات زمانی شروع شد که شخصی در توییتر ادعا کرد سونی در ساخت و ارائه کیفیت Native 4K با مشکل مواجه شده و ویدئوهای منتشر شده همگی تقبلی هستند. این شخص سپس ادعا کرد که در عوض ایکس باکس سری ایکس قوی‌ترین و ارزان‌ترین کنسول نسل بعد خواهد بود.

تفاوت Native 4K با 4K UHD معمولی در این است که در Native 4K تصاویر و ویدئوها در رزولوشن 4096×2160 کدگذاری می‌شوند اما در 4K UHD بدین شکل است که ابتدا تصویر یا ویدئو در رزولوشن 1920×1080 یا 1280×720 کدگذاری شده و سپس اندازه آن را به رزولوشن 3840×2160 تغییر می‌دهند که در تلویزیون‌های مخصوص UHD بهتر نمایش داده شوند.

هدست واقعیت مجازی کنسول پلی استیشن 5 در دست ساخت است

آخرین اخبار و اطلاعات در مورد پلی استیشن 5

سونی به تازگی لیستی برای استخدام اعضای جدید در بخش توسعه واقعیت مجازی منتشر کرده که بر اساس آن می‌توان به این قضیه پی برد که کنسول پلی استیشن 5 به زودی با هدست واقعیت مجازی نسل جدید همراه خواهد بود.

این لیست یک سری جزئیات خاص نیز همراه خود دارد. مثلا در آگهی استخدام نوشته شده که تیم سازنده بر روی “طراحی بصورت تابش گرما” کار خواهند کرد که شایعه بی‌سیم بودن هدست واقعیت مجازی نسل بعد را تایید می‌کند. با این حال، سونی صریحا اعلام کرده که مردم نباید انتظار عرضه هدست واقعیت مجازی همزمان با عرضه کنسول را داشته باشند. اکنون این را نیز می‌دانیم که بعضی از بازی‌های نسل بعد مانند Hitman 3 بطور کامل از این هدست پشتیبانی خواهد کرد.

هدست واقعیت مجازی یکی از محبوب‌ترین لوازم جانبی کنسول پلی استیشن 4 بود که طبق آمار منتشر شده توانست بیش از 5 میلیون نسخه به فروش برساند. سونی بار دیگر اعلام کرد که زمان عرضه PS5 تعطیلات کریسمس 2020 خواهد بود.

سازگاری کنترلر دوال‌شاک با PS5

آخرین اخبار و اطلاعات در مورد پلی استیشن 5

چندی پیش شرکت سونی به بخشی از سوالات مطرح شده درمورد کنسول پی اس فایو پاسخ داد که بیشتر حول محور سازگاری لوازم جانبی PS4 با آن می‌چرخید. مهم‌ترین بحثی که شکل گرفت درمورد سازگاری کنترلر دوال شاک 4 با PS5 بود که ممکن است این خبر برای همه خوشحال کننده نباشد.

گیم پد دوال‌شاک 4 روی PS5 تنها برای بازی‌هایی قابل استفاده خواهد بود که روی PS4 نیز منتشر شده باشند؛ در نتیجه برای بازی‌های نسل بعد باید کنترلر دوال سنس را داشته باشید. سونی اعلام کرده که با توجه به پیشرفت‌های قابل توجه کنترلر دوال سنس نسبت به دوال شاک 4، امکان سازگاری بازی‌های نسل بعد با کنترلر فعلی وجود ندارد.

اما سونی این نکته را نیز اعلام کرد که لوازم‌های جانبی دیگر مانند کنترلر خلبانی، کنترلر مخصوص مبارزه (فایت استیک) و فرمان‌های رانندگی همچنان با کنسول پی اس ۵ سازگار خواهند بود. هدست‌های گلد و پلاتینیوم و PS Move نیز شامل این قضیه می‌شوند. دوربین پلی استین هم تنها برای بازی‌های واقعیت‌مجازی که از آن پشتیبانی می‌کنند قابل استفاده است.

تایید نام، ویژگی های جدید دسته و بازه عرضه پلی استیشن 5

آخرین اخبار و اطلاعات در مورد پلی استیشن 5

سونی در پستی در بلاگ پلی استیشن تایید کرد که نام کنسول آینده این شرکت، پلی استیشن 5 خواهد بود. جیم رایان، رئیس سرگرمی‌های تعاملی سونی در این پست گفت: «مفتخرم اعلام کنم که نام کنسول نسل بعدی ما پلی استیشن 5 (PlayStation 5) خواهد بود و ما این کنسول را برای تعطیلات 2020 عرضه خواهیم کرد. این موارد شاید سورپرایز بزرگی نباشند، اما با شروع انتشار جزئیات جدید درباره دید ما به نسل بعد، خواستیم آن‌ها را برای طرفداران پلی استیشن تایید کنیم.»

رایان اطلاعات بیشتری درباره دید سونی به نسل آینده و برنامه‌های آن‌ها برای دسته پلی استیشن 5 را هم اعلام کرد: «یکی از اهداف ما برای نسل آینده، افزایش احساس درگیر شدن بازیکن هنگام بازی کردن است و با فرصت این را داشتیم تا با دسته جدید خود، نحوه کمک حس لامسه به غرق شدن بازیکن در بازی را بازتعریف کنیم.»

«با همین هدف، دو نوآوری جدید در دسته پلی استیشن 5 وجود خواهند داشت. ما از بازخورد لمسی (Haptic Feedback) برای جایگزینی تکنولوژی رامبل (Rumble) که در دسته‌های نسل 5 به بعد موجود بود، استفاده می‌کنیم. با حس لامسه، شما واقعا گستره وسیع‌تری از بازخورد را احساس خواهید کرد. بنابراین تصادف با دیوار در یک ماشین مسابقه‌ای حس متفاوت‌تری نسبت به تکل زدن در زمین فوتبال خواهد داشت. شما حتی می‌توانید بافتی مثل چمن یا زمین گلی را که در بازی روی آن راه می‌روید، احساس کنید.»

آخرین اخبار و اطلاعات در مورد پلی استیشن 5

نوآوری دوم، چیزی است که ما آن را تریگرهای قابل تطبیق می‌خوانیم که در دکمه‌های L2 و R2 استفاده شده‌اند. سازندگان می‌توانند مقاومت این تریگرها را طوری برنامه‌ریزی کنند که شما حس لمسی یا بساوشی کشیدن یک تیرکمان یا گاز دادن به یک ماشین آفرود در زمین ناهموارد را به خوبی درک کنید. این ویژگی در ترکیب با بازخورد لمسی می‌تواند تجربه‌ای تاثیرگذار را برای شبیه‌سازی بهتر کارهای مختلف ارائه دهد. سازندگان بازی شروع به دریافت نسخه‌های اولیه از دسته جدید کرده‌اند و ما مشتاقانه منظریم ببینیم قوه تخیل آن‌ها با این ویژگی‌های جدید در اختیارشان، چه چیزهایی خلق خواهند کرد.

آخرین اخبار و اطلاعات در مورد پلی استیشن 5

سونی در مصاحبه‌ای با وبسایت Wired اطلاعات بیشتری را از کنسول پلی استیشن 5 رونمایی کرد. خلاصه‌ای از این اطلاعات را می‌توانید در زیر مشاهده کنید.

  • پلی استیشن 5 شامل یک درایو دیسک برای بازی‌های فیزیکی و بلوری‌های 4K خواهد بود.
  • دیسک‌های پلی استیشن 5 دارای ظرفیت 100 گیگابایتی خواهند بود.
  • نصب بازی‌ها اجباری است، اما کنسول این اجازه را به شما خواهد داد تا تنها یک کمپین مولتی پلیر را نصب کنید یا کل بازی را دانلود کرده و بعد از اینکه بخش سینگل پلیر آن را تمام کردید، تنها آن بخش را حذف کنید.
  • تکنولوژی ری تریسینگ در سخت افزار کنسول وجود خواهد داشت.
  • رابط کاربری جدید به شما اجازه مشاهده جزئیات بیشتری از چیزهایی که می‌توانید بازی کنید و کارهایی که دوستانتان در حال انجام هستند، می‌دهد.
  • استودیوی بلوپوینت گیمز (Bluepoint Games) سازنده عناوینی همچون Shadow of the Colossus و Uncharted: The Nathan Drake Collection در حال کار روی یک بازی بزرگ برای پلی استیشن 5 است.

پلی استیشن 5 از قابلیت سازگاری معکوس پشتیبانی می‌کند

آخرین اخبار و اطلاعات در مورد پلی استیشن 5

از قبل شایعاتی در خصوص قابلیت سازگاری معکوس (Backwards Compatibility) پلی استیشن 5 وجود داشتند. ماجرا از این قرار بود که کمپانی سونی در ژاپن یک پتنت جدید به ثبت رساند که به قابلیت سازگاری معکوس در PS5 اشاره داشت و این احتمال را مطرح می‌کرد که این کنسول از بازی‌های تمام نسخه‌های قبلی پلی استیشن پشتیبانی می‌کند. طبق چیزی که در پتنت ذکر شده بود، PS5 با شبیه‌سازی تکنولوژی کنسول‌های قبلی سونی، امکان اجرای بازی‌هایشان را خواهد داشت. پس در پاسخ به این سوال که « آیا بازی های PS4 روی PS5 اجرا میشود » باید جواب مثبت بدهیم.

گفتنی است که PS5 نیز به‌وسیله مارک سونی، همان کسی که معماری کنسول پلی استیشن 4 را طراحی کرده بود، ساخته می‌شود. گفته می‌شود کنسول جدید سونی از پردازنده شخصی‌سازی شده Zen 2 کمپانی AMD استفاده می‌کند که قابلیت شبیه‌سازی کنسول‌ها پیشین و اجرای بازی‌های آنها را دارد.

آخرین اخبار و اطلاعات در مورد پلی استیشن 5

اجرای بازی‌های پلی استیشن 1 و پلی استیشن 3 روی کنسول نسل هشتم سونی کار بسیار پیچیده‌ای بود، چون این کنسول‌ها از معماری استفاده می‌کردند که تفاوت‌های بنیادی زیادی با پلی استیشن 4 داشت. حالا سونی قصد دارد این مسئله را در پلی استیشن 5 برطرف کند و این موضوع خوشایندی برای گیمرها خواهد بود. از این طریق، بازی‌های کلاسیک سونی از طریق شبیه‌سازی روی کنسول PS5 این کمپانی قابل اجرا خواهند بود. البته در اطلاعات رسمی که از سوی سونی منتشر شده، فقط به قابلیت سازگاری پلی‌ استیشن 5 با بازی‌های کنسول پلی استیشن 4 اشاره شده است و هنوز به طور دقیق هم مشخص نیست که این سازگاری به چه شکلی خواهد بود؛ آیا PS5 قابلیت اجرای دیسک‌های کنسول قبلی را دارد یا این امر به صورت دیجیتالی صورت می‌گیرد؟ همچنین احتمالا سیاست بازسازی عناوین قدیمی در نسل بعدی هم ادامه پیدا می‌کند و شاهد عرضه بازی‌های نوستالژیک با گرافیک و امکانات پیشرفته روی PS5 خواهیم بود. 

در حقیقت سونی معتقد است که نسل‌های مختلف کنسول‌های بازی باید همچنان ادامه پیدا کنند و همیشه حتی در تبلیغاتش به این موضوع اشاره کرده که پلی استیشن 4 پرو تنها یک نسخه ارتقا یافته از پلی استیشن 4 است. اما در سوی دیگر کمپانی مایکروسافت به نسل‌های کنسولی اعتقادی ندارد و عرضه ایکس باکس وان ایکس را پایانی بر نسل‌ها می‌داند. آرون گرینبرگ، مدیر بازاریابی مایکروسافت در گفتگو با وبسایت Engadget اعلام کرد که فکر می‌کند «در آینده خبری از نسل‌های کنسولی نخواهد بود.»

آخرین اخبار و اطلاعات در مورد پلی استیشن 5
آخرین اخبار و اطلاعات در مورد پلی استیشن 5

سونی و مایکروسافت دیدگاه‌های متفاوتی در این زمینه دارند، اما هر دو به یک موضوع فکر می‌کنند و اهمیت می‌دهند: اجازه دادن به گیمرها برای انتقال بازی‌های قدیمی‌شان به کنسول‌های جدید. البته سونی در نسل فعلی اشتباهاتی در زمینه قابلیت سازگاری معکوس کنسول پلی استیشن 4 انجام داد، ولی مایکروسافت در این مورد خیلی خوب عمل کرد و با ارائه بسیاری از بازی‌های قدیمی روی ایکس باکس وان، صاحبان این کنسول را راضی نگه داشت. گفتنی است که مایکروسافت تقریبا هر هفته چند بازی قدیمی دیگر را به لیست عناوینی که با ایکس باکس وان سازگاری دارند اضافه می‌کند. 

علاوه بر این، هر دو کنسول پلی استیشن 4 پرو و ایکس باکس وان ایکس، اگرچه نسل جدیدی از کنسول‌ها نیستند، اما از تمام بازی‌های پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان پشتیبانی می‌کنند. حالا همین رویه در مورد کنسول‌های بعدی سونی هم ادامه پیدا خواهد کرد. طبق اعلام سرنی، بازی‌هایی که برای پلی استیشن 4 توسعه پیدا کرده‌اند، به راحتی قابل انتشار روی PS5 نیز هستند.

آنباکس کنترلر DualSense پلی استیشن 5

دسته پلی استیشن 5 مدتی پیش بطور رسمی معرفی شد. این کنترلر که برخلاف نسخه‌های قبلی DualSense نام دارد، در رنگ سفید منتشر شد. از نظر محل قرارگیری دکمه‌ها و کلیدهای اصلی و کمی سنگین شدن دسته تغییر خاصی روی نداده است. صفحه تاچ پد کنترل کمی عریض‌تر شده و به گوشه‌ها متمایل شده است. البته برای آنکه در دست گرفتن این کنترلر حس بهتری داشته باشد و موقع بازی از دست کاربر لیز نخورد، در قسمت پشت آن برجستگی‌هایی طراحی شده است. در ویدئوی زیر آنباکس کنترلر PS5 به همراه قابلیت های این کنترلر پیشرفته و بی نظیر را مشاهده خواهید کرد.


مشخصات فنی و سخت‌افزاری پلی استیشین 5

آخرین اخبار و اطلاعات در مورد پلی استیشن 5

در این بخش به بررسی مشخصات پلی استیشن 5 از نظر سخت افزاری می‌پردازیم.

مدت زیادی از معرفی سخت‌افزار رسمی کنسول پلی استیشن 5 توسط سونی نمی‌گذرد. قدرت پردازش گرافیکی این کنسول برابر با 10.28 ترافلاپس است. اگر خیلی با واژه ترافلاپس آشنایی ندارید، لازم نیست خودتان را درگیر آن کنید؛ همین قدر بدانید که پلی استیشن 5 در مقایسه با کنسول قبلی سونی یعنی پلی استیشن 4 حدود 5.5 برابر قدرتمندتر است. طبیعتاً می‌توانیم انتظار داشته باشیم که در نسل بعد، بازی‌ها از نظر گرافیکی به همین نسبت کیفیت بهتری داشته باشند. اما میزان ترافلاپس یک کنسول تنها یک معیار کلی است. قطعات مختلف کنسول مانند پردازنده اصلی، رم و حافظه ذخیره‌سازی باید بهترین عملکرد را داشته باشند تا یک کنسول بتواند بازی‌ها را به خوبی پردازش کند و به اجرا درآورد. با بررسی قطعات داخلی پلی استیشن 5 می‌توانیم به طور حدودی قیمت تمام شده این کنسول را محاسبه کنیم. 

طبق اعلام مارک سونی، کنسول PS5 از یک پردازنده AMD که براساس نسل سوم رایزن طراحی شده و هشت هسته هفت نانومتری Zen 2 دارد، پستیبانی می‌کند. همچنین این کنسول قابلیت اجرای بازی‌ها باکیفیت 8K را دارد که البته برای بهره‌مندی از این ویژگی، باید تلویزیون یا نمایشگر پیشرفته‌ای هم داشته باشید. PS5 از یک کارت گرافیک رادئون Navi استفاده می‌کند که کاملا شخصی‌سازی شده و قابلیت پشتیبانی از Ray Tracing را دارد. این ویژگی مربوط به رندر تصاویر است و با استفاده از تکنیک‌های نورپردازی، باعث می‌شود تا خروجی نمایش داده شده، بسیار طبیعی به نظر برسد. احتمالا پشتیبانی کنسول‌های نسل بعد از Ray Tracing باعث می‌شود تا در بازی‌های آینده شاهد جلوه‌های گرافیکی نزدیک به واقعیت باشیم.

بطور خلاصه، مشخصات PS5 بدین شرح است:

  • پردازنده مرکزی (CPU): پردازنده شخصی‌سازی شده Zen 2 با هشت هسته و فرکانس متغیر 3.5 GHz
  • پردازنده گرافیکی (GPU): پردازنده گرافیکی با معماری شخصی‌سازی شده RDNA 2، قدرت 10.28 ترافلاپس و 36 واحد محاسباتی (CU) با فرکانس متغیر 2.23 گیگاهرتز
  • حافظه: 16 گیگابایت حافظه GDDR6 و 256 بیتی
  • پهنای حافظه: 448 GB/s
  • فضای ذخیره‌سازی داخلی: 825 گیگابایت SSD شخصی‌سازی شده
  • فضای ذخیره‌سازی خارجی قابل ارتقا: درگاه SSD از نوع NVMe
  • پشتیبانی از هارد اکسترنال USB
  • درایو نوری: درایور بلوری 4K UHD

پلی استیشن 5 در بخش صوتی نیز پیشرفت‌های چشمگیری خواهد داشت. طبق اعلام سرنی، PS5 با کمک پردازنده AMD می‌تواند صدایی کاملا سه‌بعدی را ارائه دهد. همچنین این کنسول دارای هارد دیسک SSD است که باعث می‌شود سرعت لود شدن بازی‌ها بسیار کمتر شود. مارک سرنی برای نشان دادن این موضوع، بازی Spider-Man را مثال زد که لود آن روی کنسول پلی‌استیشن 4 حدود 15 ثانیه طول می‌کشد، اما این زمان روی پلی استیشن 5 تنها 0.8 ثانیه است. البته وجود هارد SSD فقط مربوط به سرعت لود بازی‌ها نیست، بلکه روی اجرای روان‌تر آنها نیز در PS5 تاثیرگذار خواهد بود.

آموزش راه اندازی و تنظیمات اولیه کنسول پلی استیشن 5


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست